Megmondja a szakértő

2021.02.12. 15:12

6 fontos tipp, hogy a vírusirtó NE lassítsa a gépet

Néha csakugyan megtörténhet, hogy a vírusirtó szoftver annyira leterheli a processzort, hogy a számítógép szinte használhatatlanná válik. A témát a G Data járta körbe.

Forrás: Shuterstock

A vírusirtó szoftverek mélyen beépülnek az operációs rendszerbe: alapvető jogosultságokat szereznek, a legtöbb folyamatot átvizsgálják, felügyelik a különböző aktivitásokat. Éppen ezért bizonyos értelemben érzékenyek is: ha egy harmadik szoftver például másodpercenként kapcsolódni szeretne egy távoli szerverhez, és onnan le akar tölteni egy képfájlt, akkor a vírusirtó alapértelmezés szerint minden egyes kapcsolódási kísérletet és letöltést ellenőrizni fog, ez pedig nyilvánvalóan erőforrásokat is igényel.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy minden egyes népszerű vírusvédelmi szoftver számítógépek millióin fut, így a hagyományos gyártók esetében, ha egy általános hiba kerül a szoftverbe, az szinte azonnal kibukik és javítják.

Ha azt tapasztaljuk, hogy az X vírusirtó telepítése után a gépünk akadozik,

és a telepített védelmi szoftver túlságosan sok erőforrást igényel, akkor az szinte soha nem egy általános hiba, hanem valamilyen egyedi technikai probléma.

A valós teljesítményproblémákról szinte azonnal értesül minden gyártó, és azonnal meg is kezdi a hiba elhárítását.

Egy helyesen telepített és jól beállított vírusvédelmi rendszer működése a mai gépeket nem befolyásolhatja érezhetően, s a vírusvédelmi rendszerek erőforrásigénye közötti különbségek is inkább a másodperc töredékében mérhetőek, még csak nem is másodpercekben.

A leggyakoribb, működést zavaró hibák

Az alábbi megállapítások minden vírusvédelmi rendszerre vonatkoznak, általánosak – függetlenül attól, hogy a G Data szakértői állították össze ezeket.

Ha a vírusirtó szoftver lassít egy számítógépet, általában a következő hat probléma egyikével állunk szemben (a leggyakoribbtól kezdve):

1. Hiányzó frissítések

Könnyen eltelik néhány év az operációs rendszer telepítése után, és ha a felhasználó elfelejti telepíteni a frissítéseket, akkor megtörténhet, hogy a vírusvédelem egyszerűen nem kompatibilis a néhány évvel ezelőtti rendszerrel. Ezért (is) telepítsük mindig az operációs rendszer frissítéseit, főként olyankor, ha hibát keresünk.

2. Aktív más védelmi program

A vírusirtó szoftver mellé nem szükséges más védelmi szoftvert telepíteni. A különböző böngésző-kiegészítők vagy ingyenesnek hirdetett kémprogramvédelmi alkalmazások gátolhatják a telepített vírusirtó működését. Megtörténhet, hogy egy ingyenes alkalmazással kéretlenül települ valamilyen védelmi kiegészítő, egész pontosan a felhasználó telepíti ezt, amikor a tovább gombot gyorsan megnyomja néhányszor egymás után, és nem ügyel arra, hogy milyen választási lehetőségek vannak bepipálva.

3. Előző vírusvédelem maradéka

A vírusirtó szoftvereket érdemes azok gyári megoldásával eltávolítani a gépről. Ez a G Data esetében az AV-Cleaner, amely garantálja, hogy nem marad aktív komponens a gépen. Az eltávolítást érdemes úgy elvégezni, hogy a gépen nincsenek nyitva alkalmazások, például az Outlook levelezőprogram. Megnyitott Outlook esetében – ha nem sikerül például az Outlook plugin eltávolítása – az előző vírusvédelem maradéka akadályozhatja az új vírusvédelem működését.

4. Rendszeroptimalizáló programok használata

Általános tapasztalat, hogy ezek a programok ugyanannyit árthatnak, mint amennyit használnak, és ez kiemelten igaz az ingyenes, de reklámkomponenst tartalmazó megoldásokra. A rendszeroptimalizáló programok futtatása során, ha a felhasználó a különböző, feleslegesnek jelzett fájlok eltávolítása mellett dönt, ezzel befolyásolhatja más telepített szoftverek működését.

5. Harmadik féltől származó szoftverek

A kis szoftvergyártók sajnos nem mindig használnak szabályos programozási módszereket, és elmulasztják például az elektronikus aláírás használatát. Egy néhány ezer példányban eladott könyvelőprogram, útnyilvántartó alkalmazás vagy CRM rendszer példa lehet erre.

Találkoztak a szakértők például olyan flottakövető szoftverrel, amely a felhasználó gépére a térkép kirajzolásához másodpercenként több képfájlt töltött le egy távoli szerverről. A vírusirtó természetesen ezeket mind, egyesével átvizsgálta, ezzel pedig lassította, használhatatlanná tette a flottanyilvántartó rendszer működését.

Ilyen esetben a harmadik féltől származó szoftvert a vírusirtó kivételeihez kell adni, és felvehetjük a kapcsolatot mindkét gyártóval is. A G Data aktívan reagál a felhasználói igényekre, és a téves riasztásokat fehérlistázza, a működést akadályozó hibákat kivizsgálja.

A lényeg, hogy ilyen esetekben mindig van technikai megoldás.

6. Hibás telepítés

Megtörténhet az is, hogy a vírusirtó telepítése nem volt szabályos, és ez hibás telepítéshez vezetett. Például eltávolítottuk az előző vírusvédelmet, de a gép újraindítása nélkül telepítettük az újat, így egy aktív komponens akadályozta a maradéktalan telepítést.

A hibaelhárítás során ezért érdemes tiszta, teljes újratelepítéssel is megpróbálkoznunk. Ez azt jelenti, hogy eltávolítjuk a vírusvédelmet, majd újraindítjuk a gépet. Ezután lefuttatjuk a gyártó eltávolító eszközét a maradékok eltávolításához, és ismét újraindítjuk a gépet. Ezután következhet az újratelepítés.

Borítóképünk illusztráció

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a nool.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!